Het project Read read read (as a form of show rather than tell) voert op een praktijkkritische en reflectieve manier artistiek onderzoek naar het gereproduceerde beeld binnen het studiegebied Grafisch Ontwerp. Het focust op de performatieve scenografie die het gelezen boekproduct aanreikt.
Het project neemt in de beginfase, ongenuanceerd, de stelling in dat er niets letterlijk is aan reproductie in grafisch ontwerp. Dat met het meervoudig kopiëren van een origineel beeld geen letterlijke kopieën, maar wel een meervoud aan autonome beelden wordt bekomen.
Het onderzoeksproject stuit daarmee op historische vragen en vult ze aan vanuit het perspectief van een potentiële evolutie binnen het studiegebied. Hoe origineel is de kopie en de reprografische creatie in grafisch ontwerp? Kunnen we het enkelvoudige van het meervoudige beeld machtigen via grafisch ontwerp, via een objectificatie van lezen? Welk auteurschap levert dat op? En vinden we daarmee een boek voor morgen terug?
Tegelijk onderstreept het project het belang van de vraag naar een verzelfstandigde positie voor een studiegebied dat worstelt met een geschiedenis van formaliseren, en hoopt hierin een voortrekkersrol te kunnen betekenen, terwijl het zich luidop de provocerende vraag stelt of grafisch ontwerpers alleen vragen kunnen beantwoorden die hen gesteld worden.
Promotor: Leen De Bolle