Silence is Also a Sound: The Unseen Practices of Female Film Editors | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • Silence is Also a Sound: The Unseen Practices of Female Film Editors

Silence is Also a Sound: The Unseen Practices of Female Film Editors

De eerste filmmonteurs waren bijna uitsluitend vrouwen. Tegenwoordig vormen zij ongeveer een derde van het vakgebied. Hun historische alomtegenwoordigheid wordt vaak verklaard door de overeenkomsten tussen het knippen en plakken van film en handwerk zoals naaien. Men meende vaak dat hun vaardigheid voortkwam uit het geduld en de diplomatie die traditioneel met hun geslacht geassocieerd worden. Ondanks hun prominente rol in de filmmontering vanaf het begin, zijn hun bijdragen historisch gezien onderbelicht en ondergepubliceerd.

Dit onderzoek richt zich op de ontwikkeling van een experimentele archiefpublicatie die de kruising tussen boekontwerp en filmmontering bestudeert, met de Nederlandse filmmonteur Helen van Dongen als centrale figuur. Vanwege de gedeelde sequentiële aard van boeken en films, stelt dit project dat boekontwerp benaderd kan worden met principes uit de filmmontering. Door technieken uit compilatiefilms en montagetheorie te gebruiken, zal het project onderzoeken hoe archiefmateriaal georganiseerd, geïnterpreteerd, gemonteerd en ontworpen kan worden. Dit biedt een manier om feministische (film)geschiedenis te schrijven en het boekformaat vanuit een nieuw perspectief te bekijken.

 

(beeld: Film frames from Man with a Movie Camera (Человек с киноаппаратом), directed by Dziga Vertov and edited by Elizaveta Svilova, Vseukrainske Foto Kino Upravlinnia (VUFKU), 1929)
 

ONDERZOEKER(S)