theatrale co-creatie met jongeren: van intuïtieve praktijk naar deelbare methodiek | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • theatrale co-creatie met jongeren: van intuïtieve praktijk naar deelbare methodiek

theatrale co-creatie met jongeren: van intuïtieve praktijk naar deelbare methodiek

Theatrale co-creatie met kinderen en jongeren vormt een rode draad doorheen het parcours van actrice/theatermaker Sanderijn Helsen. Alle theaterprojecten die zij in het verleden realiseerde met jonge doelgroepen, waren verschillend qua opzet, vorm, duur en kader, maar hadden wel steeds dezelfde missie: jeugdige deelnemers van divers profiel uitdagen tot artistieke autonomie in een theatrale context. Van daaruit is Sanderijn geëvolueerd naar co-creatie met jongeren binnen haar eigen werk, waarin tieners fungeren als muze, outside eye en doelpubliek.  

Doorheen haar artistieke en artistiek-educatieve praktijk, ontstond er een geheel eigen werkwijze . 

Met dit startproject zet Sanderijn enkele cruciale stappen om haar intuïtief ontwikkelde aanpak te definiëren en deelbaar te maken. Het betreft een vooronderzoek waarin zij zich internationaal zal positioneren, de kaders die ze hanteert binnen een theatrale context met kinderen en jongeren, zal benoemen en het ontwikkelde vocabularium zal expliciteren. Dit om de impliciete embodied knowledge te laten uitgroeien tot een deelbare methodiek voor peers uit het theater, de kunst-educatieve sector en teaching artists van diverse podiumdisciplines.  

Deze pilotstudie zal leiden tot een vervolgonderzoek waarin Helsen evolueert van beschrijving en retrospectie naar experiment/toepassing.  

ONDERZOEKER(S)