De zangklas van het Conservatorium van Antwerpen levert met Ogen open mond dicht een bijzonder hedendaagse commentaar op Schumanns Frauenliebe und Leben. In een dramatische enscenering van Gidon Saks en met de vakkundige begeleiding van de klas 'collaborative piano' van Jeanne-Minette Cilliers plaatst een veertigtal studenten de hashtag me too bij deze romantische liedcyclus over de liefde van een vrouw voor haar man. Dat we vandaag allemaal ook met #covid-19 en de hogeschool dan ook nog eens met een #cyberattack zit, weerhoudt deze nieuwe generatie liedbrengers er niet van om oerdegelijk standaardrepertoire onder de loep te nemen en dat te brengen voor een publiek.
Het 19de eeuwse bekrompen vrouwbeeld dat blijkt uit de gedichten van Adelbert von Chamisso wordt in deze productie bekritiseerd door de 3 extra liederen die werden toegevoegd door de Antwerpse componistenklas. Samen met de uitvoering van het 9de gedicht 'Traum der eignen Tage' dat Schumann zelf niet tot de cyclus rekende, plaatst Gidon Saks dit in een krachtige setting die doet denken aan de dystopische televisieserie The Handmaide's Tale maar dan uiteraard ook coronaproof.
De pianobegeleiding is in handen van 3 studenten Master collaborative piano, een nieuwe opleiding aan ons Conservatorium waar pianisten hun samenspel perfectioneren.
Livestream
Je kan de voorstelling bijwonen via livestream: