De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en Stormkop nodigen je uit voor de tentoonstelling ‘Hydromedia. Seeing with water’.
Deze groepstentoonstelling toont het werk van vier kunstenaars, gecreëerd in het kader van het internationale Creative Europe onderzoeksproject ‘Hydromedia’.
Met het aquatische ecosysteem van het Schelde-estuarium als uitgangspunt wil ‘Hydromedia’ nieuwe, eenvoudig te gebruiken visuele procedures ontwikkelen om onze relatie tot de natuur te herzien en opnieuw te verbeelden. Deze nieuwe manieren van visualisering gaan voorbij aan de conventionele beeldvorming van de huidige klimaatcrisis, door gebruik te maken van experimentele methoden van co-creatie en samenwerking met niet-menselijke wezens en krachten, die uitgenodigd worden om zichzelf in beeld en geluid te representeren. In deze poëtica van gedeeld (menselijk en niet-menselijk) auteurschap wordt het antropocentrische perspectief dat inherent is aan klassieke lensgebaseerde fotografie uitgedaagd. Dankzij de low-tech en toegankelijke aanpak kunnen de artistieke werkmethoden die door de deelnemende kunstenaars werden ontwikkeld om ‘van binnenuit’ naar water te kijken, gedeeld worden met het publiek. Aan de hand van eenvoudige handleidingen, kan het publiek ook zelf de effecten van de opwarming van de aarde in het Schelde-estuarium of in lokale waterbronnen voor de zintuigen tastbaar maken.
In haar ‘Puddleology’ benadert Mirja Busch (Berlijn) het doorgaans onopgemerkte fenomeen van 'waterplassen' als ervaringsplekken, verhalende ecologieën en contactzones van het Antropoceen. Voor ‘Hydromedia’ creëert Busch een installatie die de verbanden belicht tussen waterlichamen, zware metalen en stedelijke landschappen op verschillende locaties in Antwerpen.
Het project 'Latent Voice' van de Poolse kunstenaar Jarek Lustych is gericht op het bestuderen en faciliteren van niet-menselijke creativiteit. Tijdens zijn Antwerpse residentie bevestigde hij snaren onder water in de Schelde om de klank van haar stroming op te nemen. Met het instrument dat hij creëerde, legt hij de unieke stem van de getijdenrivier bloot en ontlokt hij haar melodie.
De in Berlijn gevestigde fotograaf Sascha Herrmann gebruikt experimentele fotografische processen zoals lichtbrekingen, colorimetrie en bioluminescentie om de veranderingen in het milieu van het Schelde-estuarium te onderzoeken en ervaarbaar te maken. In zogenaamde 'photoquaria' presenteert hij fotogrammen van de met uitsterven bedreigde palingen uit de Schelde. Herrmann ontwikkelde ook een meetsysteem om het fosforgehalte in vervuild water te detecteren en filmde de mystieke fluorescentie van algen en microplastics in de oude droogdokken van de voormalige haven van Antwerpen.
Tim Theo Deceuninck (woont en werkt in België) installeerde 'levende' veldcamera's in holle boomstammen en konijnen- en industriële pijpen om ons een blik 'van binnenuit' te geven in de polderlandschappen van Kruibeke, Hoboken en de rivierbeddingen van Antwerpen. De fotografische beeldenreeks ‘Becoming Terrestrial' is een poging om vanuit een niet-menselijke visie te verbeelden: de fotograaf is slechts de bemiddelaar van het land dat zichzelf portretteert. Deceuninck gebruikt enkel lichtgevoelig materiaal geëxtraheerd uit natuurlijke bronnen en niet-toxische organische materialen om zijn beelden te ontwikkelen en af te drukken.
(beeld: ‘Ammonium’, detail van de installatie ‘Heavy-Metal Vibrations, or The Dissection of a Water Body’, 2023. © Mirja Busch)