Verscherpte profielen in de master Compostitie | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • News
  • Verscherpte profielen in de master Compostitie

Verscherpte profielen in de master Compostitie

Binnen de master Compositie kan je je vanaf academiejaar '20-'21 oriënteren binnen één van de vier profielen: 'composer-composer', 'composer performer', 'composer educator' en 'composer for media'. 

"We vroegen ons af wat het vandaag de dag betekent om een creatief musicus of componist te zijn. Niet in de 20ste eeuw maar nu. Als we naar de huidige compositieklas kijken, zien we hierin een grote diversiteit aan stijlen, genres en zelfs in de formats waarin ze hun werk presenteren", legt Wim Henderickx uit, voorzitter van de vakgroep compositie. Hieruit groeide in totaal vier profielen die vanaf academiejaar '20-'21 kan terugvinden in de opleiding Compositie. Deze zijn niet allemaal even strikt afgebakend en zijn oriënterend bedoeld. 

Vier profielen binnen de master Compositie:

Composer-composer

Een 'composer-composer' is een hedendaags componist die muziek schrijft voor onder andere orkesten en koren. Deze componist werkt eerder autonoom. Dit profiel bouwt verder op de traditie van de compositie opleiding.

Composer performer

Veel componisten zijn ook uitvoerders. Er zijn ook uitvoerders die creatief om gaan met hun muzikale materie. Zij zijn echte 'composer performers'. Deze componisten willen ook actief mee op een podium staan. 

Composer educator

Wil je een composer educator worden? Dan volg je de Educatieve master Muziek (compositie). Deze creatieve kunstenaars of componisten wilt zijn zijn passie delen met het werkveld, jonge mensen, binnen het deeltijds kunstonderwijs of is bezig met community art. Je wilt met mensen werken. "Op sommige momenten zijn zij meer educator als composer in de klassieke vorm van het woord. De Educatieve master biedt een zekerheid aan de kunstenaar. Denk maar aan de periode waarin we nu zitten", vertelt Wim Henderickx. 

Composer for media

"Veel musici hebben de nood om met nieuwe technologieën te werken. Het tijdperk waarin we alleen op papier muziek schrijven is misschien wel voorbij", zegt Wim Henderickx. "De virtuele orkestratie, het maken van muziek voor games, clips en promo video's, dat is nieuw maar heel belangrijk voor de nieuwe generatie componisten. Je moet als creatieve afdeling van het Conservatorium proberen mee te gaan met wat nu leeft." Uit deze nieuwe ontwikkelingen binnen de muziek groeide de nood aan het profiel 'Composer for media'.

De profielen zetten je niet vast op één pad

 De profielen zijn niet allemaal even strikt afgebakend en zijn oriënterend bedoeld. "Er zijn veel linken tussen 'Composer for media' en 'Composer performer'", legt Mathias Coppens uit. "Binnen 'Composer for media' kan je het producen bijvoorbeeld terugvinden. Een niet te missen vaardigheid voor de 'Composer performer'. Ik zou de studenten vooral willen leren werken met virtuele orkestratie. Ze leren hoe ze met samples en opnametechnieken een hybride vorm van muziek kunnen maken. Deze vorm van muziek is nu super actueel. Je kan al een resultaat of impressie aanbieden voor je met het orkest samenkomt om op te nemen." 

Een mooi voorbeeld van deze hybride vorm is het stuk 'In Dreams' van Bram Rooses, gespeeld door Ensemble XXI. Dit unieke stuk, geschreven door Bram Roosens als zijn masterproef, werd thuis opgenomen door de individuele muzikanten. Ze hadden enkel een click track als begeleiding. Voor sommige instrumenten konden geen opnames gemaakt worden, deze werden door middel van virtuele orkestratie toegevoegd aan het geheel.
Beluister 'In Dreams'