Jonathan Pinchuk wint Sabam-prijs voor compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Tijdens het Pasklaar-concert van vorige week werd componist Jonathan Pinchuk bekroond met de Sabam-prijs voor compositie, een initiatief van Sabam for Culture. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de afstuderende masterstudent compositie met de hoogste score binnen elk conservatorium in Vlaanderen.
Jonathan Pinchuk studeerde afgelopen jaar af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en liet er een blijvende indruk na. Volgens zijn docent Bram Van Camp onderscheidt Pinchuk zich als een veelzijdige componist met een indrukwekkend repertoire dat zowel vocale muziek, kamermuziek als orkestmuziek omvat. Van Camp prijst zijn grote fantasie en het vermogen om die om te zetten in intrigerende composities met een rijke en gevarieerde klankwereld.
"Jonathan blijft in elke compositie eerlijk en authentiek," schrijft Van Camp. "Hij durft zichzelf in vraag te stellen, vaak met een vleugje humor en een voorliefde voor het absurde. Zijn partituren zijn professioneel afgewerkt en doordacht, wat het respect en vertrouwen van uitvoerders oplevert."
Pinchuks meest memorabele bijdragen tijdens zijn opleiding illustreren zijn unieke creatieve benadering. Zijn masterthesis, getiteld Moeten we Ravel serieus nemen?, onderzocht humor en het on-ernstige in de muziek van Maurice Ravel. De scriptie bood niet alleen nieuwe inzichten, maar bracht de jury ook aan het lachen. Daarnaast leverde Pinchuk een portfolio muziekschriftuur in onder het pseudoniem Svitoslav Daldjek, een fictieve dodecafonist uit het interbellum. Het fictieve personage en de muziek werden zo overtuigend gepresenteerd dat het werk hoger werd beoordeeld dan zijn eigen composities.
Met deze prijs en zijn originele visie heeft Jonathan Pinchuk zich gevestigd als een veelbelovend componist. Zoals Bram Van Camp treffend concludeert: "We hebben er alle vertrouwen in dat Jonathan zal blijven groeien en verrassen."
Foto: Jan Van Damme