Nicolas Baeyens is docent en coördinator beeldhouwkunst (metaalsculpturen, onderzoek en documentatie) aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Als kunstenaar maakt hij monumentale beelden uit staal, koper en papier. De laatste reeks beelden zijn gemodificeerd in een scrap machine, verpletterd als happening of gefragmenteerd door de toeschouwers. De werken zijn geen op zichzelf staande blijvende entiteiten en treden steeds in dialoog met video en wandtekeningen. Tijdens zijn eerst studie, Restauratie/Conservatie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, ontwikkelde hij een kritische kijk op het behoud van kunst.
Sinds 2017 is hij onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten Antwerpen met het startproject 'Crush and Generate'; dit project kreeg een vervolg in een tweejarig onderzoek 'De beeldhouwkunst als een flexibele efemeriteit'.
Van 2020 tot 2024 werkt Baeyens aan het doctoraat ‘Het medium is het geheugen, de drager het souvenir’. In dit doctoraat gaat hij dieper in op het geheugen dat functioneert als medium en het fysieke kunstwerk dat herleid wordt tot technische drager van het concept. Is het kunstwerk de verpakking van een idee, net zoals ons economisch systeem de consument prikkelt met evocerende verpakkingen? De inhoud wordt verwerkt en de verpakking is tijdelijk en verleidelijk. Zo stelt hij het materiële karakter van een kunstwerk in vraag door het te bekijken als een veranderlijke drager van een immateriële boodschap die gevormd en hervormd wordt door de herinnering van de toeschouwer.
Website: www.nicolasbaeyens.com