Piet Stryckers studeerde muziekwetenschap aan de KULeuven en genoot een brede muziekopleiding aan de Conservatoria van Antwerpen en Brussel. Reeds meer dan 40 jaar is hij verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voor de vakgebieden muziekschriftuur en muziekanalyse. Hij speelde viola da gamba in talrijke ensembles, zoals The Consort of Musicke (Anthony Rooley), Huelgas ensemble (Paul Van Nevel), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Currende (Erik Van Nevel) en Capilla Flamenca (Dirk Snellinckx). Hiermee gaf hij concerten in West-Europa, en realiseerde hij tal van opnames. Occasioneel werkt hij ook als arrangeur/componist.
Als onderzoeker is Stryckers erg geïnteresseerd in vergeten Vlaamse muziek uit de voorbije eeuwen. Zijn opleiding te Leuven rondde hij af met een studie over de componist Philippus Van Wichel en de muziekpraktijk aan het Brusselse hof in de 17e eeuw. Andere onderzoeken stonden in functie van de eigen muziekpraktijk, bijvoorbeeld over het oude speelmansmuziek (voor het strijktrio De Meid) en het oude volkslied (voor het Paul Rans ensemble). In opdracht van het Conservatorium werkte hij rond enkele drukken met ‘Cantiones Natalitiae’ rond 1650, en rond de Antwerpenaar Pierre Jean Suremont (1762-1831).