Als kunstenaar is Mahmoud Saleh Mohammadi enorm gefascineerd door de positieve impact van kunst op de dagelijkse routine van een samenleving.
De kunsten fungeren als een interactieve en immersieve katalysator voor het publiek, dat tegelijkertijd deelnemer is van de kunstwerken. Daarna vertrouwen mensen elkaar meer en voelen ze zich thuis in de buurt waar ze wonen, wat de algemene waarde van een lokale realiteit vergroot.
Site-specifieke en participatieve kunsten worden afgestemd op de totale context, met empathie als belangrijkste instrument. De kunst wordt gemaakt door de mensen die eraan deelnemen, de acties die ze ondernemen en de verandering die ze uiteindelijk onbewust creëren. Ze ontmoeten elkaar op het snijvlak van hedendaagse kunst en social design.
Mohammadi’s doel is tweeledig. Ten eerste om de veelheid aan huidige definities van participatieve kunsten en gerelateerde terminologieën te ontwarren, evenals de rol van het publiek daarin. Ten tweede, om site-specifieke en participatieve kunsten te organiseren. Door te beginnen met de specifieke sociale context te analyseren, kunnen passende kunstwerken worden gemaakt, die beantwoorden aan de exacte aanwezige behoeften, en blijven ze tegelijkertijd dicht bij zijn (de kunstenaars) artistieke taal. Hier komt de kunstpraktijk in heterogene buurten in Antwerpen – Merksem Dok, Antwerpen Noord – in contact met theorie.