Voor dit project slaan twee teaching artists de handen in elkaar om vijf cruciale dimensies van kunstparticipatie met zorgbehoevende ouderen te verkennen. Daarbij onderzoeken ze drama & theater als middel tot verbinding voor personen met dementie, kunsteducatie als duurzame praktijk (met implementatie van creative aging in educatieve opleidingen in de kunsten), uitdagingen en troeven van cross-disciplinaire samenwerking, de artistiek-pedagogische meerwaarde van creative aging voor de teaching artist, en hoe theater de muren van het woonzorgcentrum kan slopen en voor betrokkenheid met en van de buurt kan zorgen. De onderzoekers bewandelen verschillende paden vanuit een mixed methods-benadering (etnografisch onderzoek, interviews, casestudies, experiment) en zoeken kruispunten op om als een artistic research community elkaar uit te dagen, te stimuleren, te vergelijken en af te toetsen. Het project beoogt een implementatie van de bevindingen in de educatieve opleidingen van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en een disseminatie in het werkveld en de bredere samenleving met een artikel, workshop(s), lezingen, een implementatieplan voor educatieve opleidingen in de kunsten en een participatieve theatervoorstelling.
Beeld: (c) Grouls Photo
Update: maart 2025