ECHO - Embodied Counterpoint & Human-Machine Ontology. An exploration of AI training in piano performance and pedagogy | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • ECHO - Embodied Counterpoint & Human-Machine Ontology. An exploration of AI training in piano performance and pedagogy

ECHO - Embodied Counterpoint & Human-Machine Ontology. An exploration of AI training in piano performance and pedagogy

Het 'Echo'-project onderzoekt het snijvlak van artificiële intelligentie (AI), biosensoren en pianospelpraktijk op een belichaamd niveau. Het doel is om de rol van het lichaam en zijn waarnemingssysteem te bestuderen binnen het ‘contrapunt’ van menselijke en machinale interactie, en de ontologie daarvan. Dit vormt een urgente uitdaging in de ontwikkeling van AI-toepassingen binnen de muziekpraktijk.

Het project bouwt voort op Giusy Caruso's eerdere onderzoeksprojecten 'TactILE*' en 'Encounters', evenals op het 'AI-Musicking'-project van de onderzoeksgroep CREATIE. Centraal staat het onderzoeken van realtime feedback en adaptieve leerervaringen via biosensoren die spierspanning tijdens het pianospel monitoren. De resulterende belichaamde dataset wordt geïntegreerd in een AI-model, met als doel de pianotechniek te verbeteren, het risico op blessures te verminderen en nieuwe vormen van interactieve uitvoeringen mogelijk te maken.

De methode bestaat uit een reeks artistieke en wetenschappelijke experimenten, uitgevoerd in samenwerking met onderzoekers van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, pianostudenten en externe laboratoria: IDLab (Universiteit Antwerpen), VUB (Brussel) en LWT3 (Milaan). De verkregen inzichten dragen bij aan gepersonaliseerde onderwijsmethodieken voor pianostudenten en gevorderde pianisten, en inspireren tot nieuwe artistieke creaties.

ONDERZOEKER(S)