Deze aanvraag komt voort uit ‘De top der sentimentele bevestiging’, het eenjarige onderzoek naar het artistieke universum van Paul van Ostaijen (1896-1928) en de verwevenheid van het Vlaamse muzikale modernisme met de andere kunstdisciplines. In dit nieuwe onderzoek zoomen we in op een personage: het alomtegenwoordige, maar tot op heden nog spaarzaam onderzochte personage van de harlekijn.
Aan de hand van het ballet ‘Arlekijn’ (1924) van August Baeyens en ‘De vrolijke dood. Arlequinade in 1 bedrijf’ (1923) van Karel Albert tekenen we het portret van de modernistische harlekijn, in zijn complexe gedaante op het snijvlak van atonale muziek, vrije poëzie en abstracte kunst. Net als ‘De top der sentimentele bevestiging’ ligt dit onderzoek in het voortraject van de muziektheaterproductie die we in opdracht van Opera Ballet Vlaanderen voorbereiden voor seizoen 2027-2028 (wanneer het honderd jaar geleden zal zijn dat Van Ostaijen overleed). Daarin zal de harlekijn een belangrijke rol spelen: als verbinder én ondermijner van het verhaal. In samenwerking met docenten en studenten van het Conservatorium en de Academie zoeken we bovendien naar manieren om de harlekijn op een eenentwintigste-eeuwse manier vorm te geven.
James Ensor, ‘Theater van de maskers’. Wikimedia Commons.
Update: maart 2025