Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Project
  • MoE 2.0 - MANTLE OF THE EXPERT

MoE 2.0 - MANTLE OF THE EXPERT

MoE 2.0 - MANTLE OF THE EXPERT: van verbeeldend onderzoek tot artistiek product in kunsteducatie
 

In de jaren ’80 van de vorige eeuw ontwikkelde prof. Dorothy Heathcote MBE (1926-2011) de methodiek ‘Mantle of the Expert’ (MoE) tijdens haar werk aan de Universiteit van Newcastle upon Tyne (UK). Het basisidee van MoE is dat leerlingen hun schoolcurriculum afwerken alsof ze een groep experten zijn: ze kunnen wetenschappers in een laboratorium zijn, archeologen die een tombe uitgraven, een reddingsteam tijdens een natuurramp… Samen met de leerkracht creëren ze een fictieve wereld waarin ze zelf gecast worden als een team van experten dat voor een (denkbeeldige) klant werkt die hen een commissie of opdracht geeft. Vanwege het collaboratieve karakter van de methodiek fungeren de kinderen als het ware als ‘toneelschrijvers’ die een narratief ontwikkelen waar ze zelf deel van uitmaken.

Tijdens zijn tweejarig onderzoeksproject ‘MoE – Mantle of the Expert: de artistieke meerwaarde van drama als leermiddel in het lager onderwijs’  toonde onderzoeker Bob Selderslaghs reeds aan dat deze benadering van leren indirect ook artistieke competenties ontwikkelt bij kinderen. Het project MoE 2.0 wil onderzoeken of  de methodiek in een kunsteducatieve setting een artistiek resultaat kan opleveren door performance-gerichte en kunsttechnische aspecten aan de systematiek toe te voegen. Kinderen zullen niet enkel op organische wijze diverse dramatische vaardigheden verwerven en tot doorleefd (samen)spel komen, ze zullen bovendien in staat zijn een significante artistieke prestatie te leveren onder de vorm van non-scripted theaterperformances.
 

Promotoren: Annouk Van Moorsel (KCA) & Kurt Vanhoutte (UA)

ONDERZOEKER(S)