Thérèse Malengreau is een regelmatige gast op Europese klassieke en hedendaagse muziekcycli en festivals. Ze staat bekend om haar uitgebreide solo- en kamermuziekrepertoire, dat ze presenteert als “geconstrueerde muzikale tentoonstellingen”. Twee recente speciale projecten zijn 'Au fil du marbre', een muzikale rite in drie bedrijven in het Pavillon des Passions Humaines en 'Back to the dark sky' in het Planétarium de Belgique.
Ze heeft een voorliefde voor het begin van de twintigste eeuw en de hedendaagse sfeer, en heeft talrijke werken uit het verleden en het heden ontdekt en gecreëerd.
Verbindingen tussen muziek, beeldende kunst en literatuur vormen de kern van haar carrière, vaak in nauwe samenhang met internationale tentoonstellingen en artistieke projecten (Musée d'Orsay, Centre Pompidou-Metz, Jean Clair in het Grand Palais, Harald Szeeman in Brussel, Jan Hoet in Duitsland…).
De cd-boeken die in dit perspectief zijn geproduceerd onder Miroirs - Parade en Belgium musical visions – vervolledigen een brede lijst van opnames voor piano solo met wereldpremieres - Delage, Vellones, Simonis, Riotte, Apostel, Liszt-Bartók-Crumb, Mompou - onder Cyprès, BIS, Etcetera, Soupir en Naxos.
Ze behaalde verschillende masterdiploma's aan het Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles en de Université Libre de Bruxelles en is laureaat van de Fondation de la Vocation. Haar leraren waren onder andere N. Henriot-Schweitzer, B. Lemmens, Y. Malinin en L. Fleisher.
Ze doceert piano en vergelijkende esthetica van de kunsten, haar belangrijkste onderzoeksgebied. Ze is vice-voorzitter van de Société belge d’analyse musicale.