Dit project onderzoekt de collectie autografische manuscripten van Charles Duquesnoy (Beuzet (?), 1759-Brussel,1822), die in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bewaard worden. Het gaat om 23 manuscripten die in 1925 door Jules Boelaerts, beheerder-secretaris van het conservatorium, voor de conservatoriumbibliotheek werden aangekocht.
Een eerste lezing van enkele in de conservatoriumbibliotheek bewaarde partituren, leert dat Duquesnoy zonder twijfel een getalenteerd componist was. Zijn opera Le prix des arts toont een melodisch talent, zin voor dramatiek en grote aandacht voor een juiste tekstplaatsing en elementen die aan André-Modeste Grétry herinneren. Dat een juiste prosodie niet altijd evident was in die tijd, bewijzen de vele geschriften over dit probleem, die in die tijd verschenen. Een van de vele voorbeelden: in zijn Mémoires, ou Essais sur la musique uit 1789 gaat Grétry uitvoerig op dit probleem in en wijst hij bij tijdgenoten op fouten tegen de prosodie.
Het doel van het project is het reconstrueren van de biografie van Charles Duquesnoy; het opstellen van een definitieve opuslijst; het bestuderen, analyseren en evalueren van de composities; de uitgave van een of meerdere representatieve werken; het tot klinken brengen van deze onbekende muziek.