Projecten - Educatieve Master Beeldende Kunsten | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
  • Educatieve Master Beeldende Kunsten
  • Projecten

Projecten

KUNSTEN ON / OFF

 

Kunsten ON/OFF is net als Kunsten Inclusief een onderzoeksgroep vanuit de Educatieve Master BK die wil inzetten op ervaring– en kennisdeling. Kunsten ON/OFF brengt in kaart hoe de Academie omgaat met — de recente maar intussen zeer gekende — digitale realiteit.

Lees HIER het volledige verslag.

 

PROFFWWWEEK: online professionaliseringsevenement

      

Elk jaar organiseren de studenten en leerkrachten van onze opleiding een project/ evenement waarin we inzetten op het delen van ervaring, kennis, nieuwigheden, inzichten etc. in relatie tot kunsteducatie. Iedereen die een warm hart heeft voor kunst en educatie kan deelnemen en zal ongetwijfeld inspiratie kunnen uit het professionaliseringsevenement.

Dit jaar (2021) lag de focus op de nieuwe uitdagingen die de huidige pandemie voor het kunstonderwijs heeft gesteld.

Tijdens PrOFFwwweek hebben onze studenten een e-fabriek BROCHURE gemaakt. Dit is een handig multimediaal werkinstrument boordevol tutorials, tips en werkvormen voor kinderen bij afstandsonderwijs.

Daarnaast hebben ze een reeks PODCASTS gemaakt met kunstenaars, lesgevers, kunsteducatieve organisaties, … die vertellen over hun ervaringen met de digitalisering van het werkveld.

   

WWWerkvormen is een gegidste creatieve fantasie met boeiende beeldende opdrachten voor kinderen, jongeren of volwassenen, gebaseerd op mindfulnessprincipes.

   

Ben je benieuwd naar de resultaten en wil je mee genieten en leren? Je vindt alles terug via: https://linktr.ee/proffwwweek

Voor meer informatie en beeldmateriaal kan je terecht op de Instagram- en Facebookpagina van onze prOFFwwweek. 

 

MULTIPERSPECTIVITEIT IN HET MUSEUM

Dit was een samenwerkingsproject tussen Educatieve Master Beeldende Kunsten, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, AP Hogeschool; Educatieve master Geschiedenis en Gedrags- en cultuurwetenschappen van de Universiteit Antwerpen (UA); Museum aan de Stroom (MAS); Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en het Red Star Line Museum (RSL).

   

Multiperspectiviteit beoogt een actieve houding en bereidheid zich te verplaatsen in een ander om van op enige afstand het eigen standpunt te (her)bekijken. Daarbij wordt niet verwacht dat er instemming is, wel begrip voor de argumenten bij dat standpunt vanuit een houding van wederzijds respect. Op die manier draagt multiperspectiviteit bij tot de ontwikkeling van kritische zin, respect voor anderen en een democratische houding.

Doel van het project was om na te gaan hoe multiperspectiviteit in een educatief pakket van een museum een centrale plaats kan krijgen.

Het resultaat van dit project kan je lezen in dit MAGAZINE.

Benieuwd naar meer projecten? >> Instagram Educatieve master