Projecten - Educatieve Master Beeldende Kunsten | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
  • Educatieve Master Beeldende Kunsten
  • Projecten

Projecten

KUNSTEN INCLUSIEF

Het project Kunsten Inclusief startte 1 februari 2020 en beoogt de individuele bewustwording van de noodzaak om als beeldend leraar de eigen lespraktijk onder de diversiteitsloep te nemen.

Via workshops, lezingen, gesprekken en tentoonstellingen willen we alle docenten en studenten, medewerkers, onderzoekers etc, voldoende inspireren en motiveren om te blijven meewerken aan een inclusieve Academie.

Kunsten Inclusief streeft naar een gastvrije en inclusieve Academie waar geen enkele vorm van discriminatie op basis van gender, leeftijd, taal, achtergrond, seksualiteit, religie, filosofie, leerproblemen, fysieke en mentale uitdaging(en)… aanwezig is.  

Kunsten Inclusief werkt actief aan:

  1. Meer kennis over discriminatie, diversiteit, inclusie, communicatie en feedback via workshops/artist talks/lezingen.
  2. Extra Curriculum: aanvullingen op het bestaand curriculum (bijvoorbeeld meer aandacht voor dekolonisatie in theorielessen).
  3. Boeken in de Academiebibliotheek over inclusief en divers kunstonderwijs.
  4. Een duidelijk aanspreekpunt in de Academie voor geweld, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag en/of psychologische hulp en ondersteuning.
  5. Werkgroep Inclusive Academy voor inspraak en acties. Wil je deelnemen? Geef ons een seintje via inclusive.arts@ap.be

Brochure:

De brochure met de Kunsten Inclusief-visie 'Inclusief Plankje' werd gemaakt door Laetitia Geerts, master grafisch ontwerp en student Educatieve Master BK. Die brochure vind je HIER.

Inclusie binnen de Educatieve Master Beeldende Kunsten:

   

In het opleidingsprogramma van de Educatieve Master BK werd ‘inclusie’ een vaste waarde onder meer door een onderzoeksgroep (collectief inclusie) te creëren binnen de masterproef. De onderzoeksgroep bestaande uit studenten, docenten en projectmedewekers doen vooral onderzoek naar inclusie binnen het kunstonderwijs en de kunsteducatieve sector.

Collectief inclusie heeft in het kader van APO (artistiek pedagogisch project - masterproef) hard gewerkt aan ‘Inclusief gerief’, een boek over persoonlijke visies op een inclusiever kunstonderwijs/kunsteducatie. Het boek is een bron van tips en inspiratie voor iedereen in het beeldend kunstonderwijs. 
Ben je graag in het bezit van een prachtexemplaar? Breng dan een bezoek aan de bibliotheek van de Academie.

    

Verwezenlijkt door: Jeroen Bocken - Maud Van Haegenborgh – Katinka VanderSande – Alice Graff – Cecile De Mul – Sam Hendrickx – Sarah Vanbelle
Vormgeving boek: Alice Graff

 

PROFFWWWEEK: online professionaliseringsevenement

      

Elk jaar organiseren de studenten en leerkrachten van onze opleiding een project/ evenement waarin we inzetten op het delen van ervaring, kennis, nieuwigheden, inzichten etc. in relatie tot kunsteducatie. Iedereen die een warm hart heeft voor kunst en educatie kan deelnemen en zal ongetwijfeld inspiratie kunnen uit het professionaliseringsevenement.

Dit jaar (2021) lag de focus op de nieuwe uitdagingen die de huidige pandemie voor het kunstonderwijs heeft gesteld.

Tijdens PrOFFwwweek hebben onze studenten een e-fabriek BROCHURE gemaakt. Dit is een handig multimediaal werkinstrument boordevol tutorials, tips en werkvormen voor kinderen bij afstandsonderwijs.

Daarnaast hebben ze een reeks PODCASTS gemaakt met kunstenaars, lesgevers, kunsteducatieve organisaties, … die vertellen over hun ervaringen met de digitalisering van het werkveld.

   

WWWerkvormen is een gegidste creatieve fantasie met boeiende beeldende opdrachten voor kinderen, jongeren of volwassenen, gebaseerd op mindfulnessprincipes.

   

Ben je benieuwd naar de resultaten en wil je mee genieten en leren? Je vindt alles terug via: https://linktr.ee/proffwwweek

Voor meer informatie en beeldmateriaal kan je terecht op de Instagram- en Facebookpagina van onze prOFFwwweek. 

 

MULTIPERSPECTIVITEIT IN HET MUSEUM

Dit was een samenwerkingsproject tussen Educatieve Master Beeldende Kunsten, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, AP Hogeschool; Educatieve master Geschiedenis en Gedrags- en cultuurwetenschappen van de Universiteit Antwerpen (UA); Museum aan de Stroom (MAS); Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en het Red Star Line Museum (RSL).

   

Multiperspectiviteit beoogt een actieve houding en bereidheid zich te verplaatsen in een ander om van op enige afstand het eigen standpunt te (her)bekijken. Daarbij wordt niet verwacht dat er instemming is, wel begrip voor de argumenten bij dat standpunt vanuit een houding van wederzijds respect. Op die manier draagt multiperspectiviteit bij tot de ontwikkeling van kritische zin, respect voor anderen en een democratische houding.

Doel van het project was om na te gaan hoe multiperspectiviteit in een educatief pakket van een museum een centrale plaats kan krijgen.

Het resultaat van dit project kan je lezen in dit MAGAZINE.

Benieuwd naar meer projecten? >> Instagram Educatieve master