Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Node
  • Ewald Demeyere

Ewald Demeyere

Ewald Demeyere behaalde zijn master klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Jos van Immerseel. Onmiddellijk na zijn studies werd hij er docent harmonie, contrapunt en fuga. In 2002 volgde hij Jos van Immerseel op als hoofddocent historisch klavecimbel.

Klavecinist Ewald Demeyere is ervan overtuigd dat de overdracht van de emotionele inhoud van een compositie de belangrijkste taak is van een musicus. Aangezien elke periode echter zijn specifieke kenmerken heeft, wil hij hieraan de historisch geïnformeerde klaviertechniek en uitvoeringspraktijk verbinden. Zijn onderzoek, dat onder andere resulteerde in de publicatie van zijn boek Johann Sebastian Bach's Art of Fugue—Performance Practice Based on German Eighteenth-Century Theory (Leuven University Press, 2013) en zijn artikrl On Fedele Fenaroli’s Pedagogy: An Update (Eighteenth-Century Music 15/2, Cambridge University Press, 2018), is nooit een doel op zich maar staat steeds ten dienste van de eloquentie van het muzikale discours.

  • In kamermuziekverband werkt hij onder andere samen met Barthold en Sigiswald  Kuijken, en met Vinciane Baudhuin (Duo Capricornus). In juli 2004 was hij de festivalster van het Festival van Vlaanderen Musica Antiqua Brugge. Ewald Demeyere realiseerde een groot aantal radio- en televisie opnames.
  • Als solist specialiseert hij zich in de Duitse en Franse 18de-eeuwse klavecimbelmuziek, en in het bijzonder in het werk van J.S. Bach en zonen.
  • Gedurende vele jaren was Ewald Demeyere lid van La Petite Bande (Sigiswald Kuijken) en van Il Fondamento (Paul Dombrecht).
  • In juli 2004 was hij de festivalster van het Festival van Vlaanderen Musica Antiqua Brugge.
  • Ewald Demeyere verleende zijn medewerking aan talrijke radio- en televisieopnames. Tot zijn CD-opnames als solist of kamermusicus behoren Gran Partita (met het Quatuor Dialogues; Challenge Classics), C.P.E. Bach Quartets Wq 93-95 (met Barthold Kuijken; ACCENT), Tears (Challenge Classics), 18th-Century Flemish Harpsichord Music (opgenomen op Dulcken 1747; Challenge Classics), Pièces de Clavecin van Joseph-Hector Fiocco (ACCENT), J. S. Bach – The Young Virtuoso (ACCENT), Sonatas & Fugues van Wilhelm Friedemann Bach (ACCENT), Sonatas van Domenico Scarlatti (ACCENT), Eight Keyboard Sonatas van Thomas Augustine Arne (ACCENT), Flute Sonatas van Johann Sebastian Bach (met Barthold Kuijken; ACCENT), The Sonatas for Flute and B.C. van Carl Philipp Emanuel Bach (met Barthold Kuijken; ACCENT) en Flute Sonatas by the Bach Sons (met Barthold Kuijken; ACCENT).
  • In 2007 richtte hij het barokorkest Bach Concentus op dat regelmatig tournees verzorgt in België, Italië en Spanje en vier cd-opnames realiseerde: Johann Bernhard Bach and Georg Philipp Telemann – Overtures (ACCENT), Georg Philipp Telemann — “O Woe! O Woe! My Canary is dead”Secular Cantatas & Overtures (met Dorothee Mields, soprano; ACCENT), Symphonies by the Bach Sons (Choc by Musica, ACCENT) en G.P. TelemannOvertures & Oboe Concertos (met Vinciane Baudhuin; Challenge Records).
  • In 2009 behaalde Ewald Demeyere de graad van Doctor in de Kunsten aan de Universiteit Antwerpen en de Artesis Hogeschool Antwerpen (Associatiefaculteit Kunsten) met het proefschrift A Contextual, Text-Critical Analysis of Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue — Reflections on Performance Practice and Text-Critical Analysis, and the interaction between them.
  • In 2013 werd zijn boek Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Performance Practice based on German Eighteenth-Century Theory uitgegeven door Universitaire Pers Leuven.
  • Eveneens in 2013 was hij jurylid voor de internationale klavecimbelwedstrijd Paola Bernardi in Bologna.
  • In 2018 won hij de CPEB:CW Counterpoint Contest waarbij de jury unaniem was in zijn oordeel dat zijn Ricercar a 5 per cembalo “the most accomplished and natural in its flow” is.
  • Ewald Demeyere doceert partimento, improvisatie, oratorium en historische uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Muziekconservatorium Antwerpen en is hoofdvakdocent klavecimbel, partimento, improvisatie en contrapunt aan het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie van Namen, waar hij eveneens de afdeling Oude Muziek leidt.

Website: www.ewalddemeyere.be

Foto © Hans Morren